دنیای رژیم و لاغری

اینجا با هم کلی نکته‌های جالب درباره رژیم‌های مختلف یاد می‌گیریم

دنیای رژیم و لاغری

اینجا با هم کلی نکته‌های جالب درباره رژیم‌های مختلف یاد می‌گیریم

  • ۰
  • ۰

شاخص توده بدنی یا BMI چیست؟

شاخص توده بدنی یا همان BMI معیاری برای سنجش وضعیت بدنی و تعادل میان قد و وزن فرد می باشد. این شاخص میزان چاقی را مشخص نمی کند و تنها بر این نکته دلالت دارد که فرد از نظر سلامت وزنی در چه شرایطی قرار دارد. البته این مقیاس به شکل تقریبی بوده و برای هر شخص محدوده ای را به عنوان محدوده ی سلامتی در نظر می گیرد.

نا گفته نماند این مقیاس در برخی مواقع برای بعضی افراد کاربرد دقیقی ندارد، به عنوان مثال ورزشکاری که از حجم عضله زیادی برخوردار است وزن بالایی نیز دارد، همین مسئله باعث می شود شاخص توده بدنی این شخص عدد بالایی نشان دهد و در محدوده ی خطر و اضافه وزن قرار بگیرد.

یا در مثالی بهتر فرض کنید دو شخص با قد 180 سانتی متر هر دو دارای 100 کیلوگرم وزن باشند. اما یکی از این دو فرد اضافه وزنش در پی چربی زیاد شکمی باشد و فرد دیگر در پی عضلات زیاد. پس باید در استفاده از این شاخص نهایت دقت را به کار گرفت و به این فاکتور ها توجه داشت.
شاخص توده بدنی چگونه محاسبه می شود؟

محاسبه شاخص توده بدنی از طریق تقسیم وزن بر حسب کیلوگرم، بر مجذور قد بر حسب متر صورت می گیرد. اما فاکتور های دیگری علاوه بر قد و وزن مهم هستند که از جمله آن ها می توان سن و جنسیت را نام برد. شاخص توده بدنی را معمولا برای افراد بالای 19 سال به کار می گیرند و طبقه بندی آن به شرح جدول زیر است:
رده     حدود شاخص جرم بدن – kg/m۲
دچار کمبود وزن شدید     کمتر از ۱۶٫۵
کمبود وزن     از ۱۶٫۵ تا ۱۸٫۵
عادی     از ۱۸٫۵ تا ۲۵
اضافه وزن     از ۲۵ تا ۳۰
چاقی کلاس ۱     از ۳۰ تا ۳۵
چاقی کلاس ۲     از ۳۵ تا ۴۰
چاقی کلاس ۳     بیش از ۴۰
شاخص توده بدنی برای کودکان

BMI کودکان، فیت شیپ

نحوه محاسبه ی شاخص توده بدنی برای کودکان مشابه بزرگسالان می باشد اما تفسیر و نتیجه گیری از آن متفاوت می باشد. به این صورت که شاخص توده بدنی در کودکان 2-19 سال، در هر سنی نمودار خاص خود را دارد و با هم سن و سالان آن کودک باید مقایسه شود. علاوه بر این جنسیت نیز همانطور که قبلا گفته شد در این تحلیل دخیل است.

بهتر است برای محاسبه شاخص توده بدنی ( BMI ) از متخصصان و یا محاسبه گر های دقیق استفاده کنید که تمامی فاکتور های مهم را در نظر می گیرند و نتیجه ای دقیق در اختیارتان قرار می دهند.
افراد با شاخص توده بدنی نا مناسب چه کنند؟

افرادی که ( BMI ) پایینی دارند و از کمبود وزن برخوردارند با سوء تغذیه و کمبود مواد مغذی مواجه می شوند و به خصوص در سنین بالا  این مسئله می تواند زمینه ساز مشکلات متعدد دیگری نیز شود.

افرادی که شاخص توده بدنی آن ها از حد نرمال بالاتر بوده و دارای اضافه وزن هستند نیز با مشکلات بزرگی مانند دیابت و… گریبانگیر خواهند بود. این افراد باید به سرعت فکر چاره کرده و با مشورت کارشناس و متخصص تغذیه به فکر تناسب و تعادل وزن خود باشند.

  • ۹۸/۱۰/۰۳
  • sahar art

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی